STRAVINSKY
Recensie nieuwe release klassieke muziek
Stravinsky – Sacre du Printemps en L’Oiseau de feu
Frankfurt Radio Symfony olv Andrés Orozco-Estrada

STRAWINKSY KLINKT ALS EEN IMPRESSIONISTISCH SCHILDERIJ
maar weinig klassieke meesterwerken hebben zoveel veroorzaakt in de muziek als het spectaculaire, onnavolgbare, totaal geschifte en indringend-prachtige Sacre du Printemps van Stravinsky.
De periode voor de eerste wereldoorlog was een tijd van optimisme en vrolijkheid. Er was ruimte voor vernieuwing en experiment. In de kunst was de bovenliggende cultuur het impressionisme en de art nouveau. En natuurlijk was Parijs hierin een belangrijk centrum, de stad had een magnetische aantrekkingskracht op vele jonge kunstenaars die later zo bepalend bleken te zijn voor de richting die de kunst opging. Precies in die periode, in 1910, kreeg de toen nog onbekende Igor Stravinsky de opdracht om muziek te componeren voor het Ballet Russes, wat naar Parijs zou komen. Hij schreef Lóiseau de Feu, de vuurvogel, en de opvoering van het stuk bleek zo’n doorslaand succes dat Stravinsky in een klap was gevestigd als componist van wereldniveau. Voortbordurend op zijn faam ontstond kort daarna het absolute meesterwerk de Sacre du Printemps, de “lentewijding”.
INSPIRERENDE KLANKKLEUR
Beide stukken, maar vooral de Sacre, waren van een schokkende vernieuwing, door het gebruik van vaak dissonante harmonieën. Stravinsky gebruikt het symfonie orkest als één organisch instrument waarbij hij de nadruk legt op klankkleur. En het is vooral deze manier van kleurgebruik die zo inspirerend is geweest voor latere componisten, met name Frank Zappa. De muziek is tijdloos, maar tegelijk ook een vertolking in klank van een tijdgeest. Zoals Parijs toen was, zoals het impressionisme en de Art Nouveau eruit zien, zo klinkt Stravinsky.
BESTE GELUIDSKWALITEIT
Afgelopen februari verscheen een uitvoering van beide stukken door het Frankfurt Symphony Orchestra onder leiding van Andrés Orozco-Estrada op het Pentatone label. Het label onderscheidt zich door de beste geluidskwaliteit te leveren die technisch haalbaar is. Opname en nabewerking geschieden digitaal met state of the art apparatuur. De intense en transparante geluidskwaliteit die hierdoor ontstaat draagt enorm bij aan de beleving van de muziek.
Van onze redactie/muziekrecensent: Willem de Jonge.